Oferta placówki |
![]() |
Wpisany przez Karolina Reszka |
środa, 21 grudnia 2011 01:08 |
Do Zespołu Placówek Specjalnych w Praszce przyjmowane są dzieci i młodzież z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym uczestniczy w zajęciach edukacyjno - terapeutycznych organizowanych dla nich (stosownie wg zaleceń PPPP) w: - Przedszkolu - Szkole Podstawowej - Klasach Gimnazjum - Szkole Przysposabiającej do Pracy
Dzieci i młodzież z niepełnosprawnościa intelektualną w stopniu głębokim uczestniczy w zajęciach rewalidacyjno - wychowawczych organizowanych w:
- Zespole Placówek Specjalnych - rewalidacja grupowa - W domu rodzinnym - rewalidacja indywidualna
Ponadto dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszych organizowane są zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
Praca edukacyjno - terapeutyczna w Zespole prowadzona jest na podstawie Indywidualnego Programu Edukacyjno - Terapeutycznego (zgodnego z podstawą programową), pisanego przez zespół pedagogów na dany etap edukacyjny dla każdego dziecka i ucznia. Głównym celem wszystkich zajęć prowadzonych z ZPS jest wspomaganie rozwoju psychoruchowego oraz usprawnianie funkcji samoobsługowych. Podstawowe formy i metody terapeutyczne to:
- Rewalidacja indywidualna - Stymulacja polisensoryczna - Logoterapia - Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne - Metoda Dobrego Startu - Kinezjologia Edukacyjna wg dr Poula Dennisona - Metoda Christophera Knilla - Metoda Glenna Domana - Alternatywna metoda komunikacji- Makaton - Integracja Sensoryczna - Dogoterapia - Techniki relaksacyjne - Zajęcia stymulujące przy użyciu komputera
Stosowane metody rehabilitacji: -PNF -NDT Bobath -rozluźnianie mięśniowo-powięziowe - terapia tkanek głębokich - Kinesiotaping - masaż/ drenaż limfatyczny - metoda Kalternborna - masaż klasyczny - hydromasaż - gimnastyka korekcyjna - wielowymiarowa terapia stóp - ćwiczenia na trampolinie - gimnastyka ogólnousprawniająca - RSA Biofeedback - ćwiczenia w UGUL-u ( w odciążeniu, z oporem) - ćwiczenia z przyborami Thera-Band - Nordic Walking Sprzęty: elektryczny rotor kończyn górnych i dolnych ze wspomaganiem, symulator jazdy konnej, bieżnia elektryczna, cykloergometr, rowery stacjonarne, wioślasz, orbitrek.
Stałym elementem pracy w Zespole są organizowane wycieczki i uroczystości. Uroczystości zapisane w kalendarzu imprez to: - Mikołajki, - Wigilia, - Bal karnawałowy, - Walentynki, - Dzień Babci i Dziadka , - Pierwszy dzień wiosny, - Dzień Matki, - Dzień Dziecka, - Bal Absolwenta, - Motointegracja.
Ponadto, organizowane są imprezy wynikające z bieżących potrzeb Dzieci i młodzież uczestniczą w różnego rodzaju festiwalach - Festiwal Piosenki Przedszkolnej w MDK w Praszce, - Festiwal „MUZYCZNA SCENA INTEGRACJI” w Częstochowie, - Konkursy Plastyczne, - Integracyjna Mini Olimpiada Sportowa „Razem sprawni tak samo”.
ZAJĘCIA W GRUPACH PRZEDSZKOLNYCH
Celem pracy wychowawczo - dydaktycznej w Przedszkolu Specjalnym jest wszechstronny rozwój dziecka dostosowany do jego możliwości psychofizycznych i przygotowanie go do codziennego życia i nauki. Praca edukacyjno - wychowawcza w przedszkolu jest zintegrowana, co oznacza, że treści z zakresu poszczególnych dziedzin wychowania są ze sobą powiązane i wzajemnie się przenikają. Największy nacisk w pracy kładziemy na: - kształtowanie u dzieci umiejętności prostej samoobsługi, - zdobywanie umiejętności i nawyków związanych z higieną osobistą, - rozwijanie umiejętności współżycia w najbliższym i dalszym środowisku.
Praca opiera się na dwóch podstawowych założeniach: - każde dziecko posiada swoiste braki i uzdolnienia - sprawność ruchowa, rozwój umysłowy, dojrzałość społeczna dziecka ulegają poprawie w wyniku oddziaływań stymulujących, korektywnych i kompensacyjnych
Wczesne podjęcie oddziaływań rewalidacyjnych daje większe szanse na lepsze rezultaty w rozwoju psychoruchowym dziecka. Organizowane są następujące zajęcia: - zajęcia z mowy i myślenia, - zajęcia z pojęć matematycznych, - zajęcia plastyczne, - zajęcia umuzykalniając, - gry i zabawy – tematyczne, konstrukcyjne, dydaktyczne, ruchowe.
ZAJĘCIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Celem edukacji ucznia z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkole podstawowej jest budowanie jego tożsamości,rozwijanie autonomii i poczucia godności, wdrażanie go do funkcjonowania społecznego oraz rozumienia i przestrzegania norm społecznych, a w szczególności wyposażenie go w takie umiejętnosci i wiadomości, które pozwolą mu na korzystanie - w miarę indywidualnych możliwości-z jego wolności i praw człowieka, a także umożliwią mu na przestrzeganie siebie jako niezależnej osoby.
Dzieci i młodzież szkoły podstawowej uczestniczą w następujących zajęciach:
- funkcjonowanie osobiste i społeczne - zajecia rozwijające kreatywność - zajęcia rozwijające komunikowanie się - wychowanie fizyczne - religia - zajęcia rewalidacyjne
Klasy gimnazjum uczestniczą w następujących zajęciach edukacyjnych : - funkcjonowanie w środowisku - plastyka - technika - muzyka z rytmiką - wychowanie fizyczne - rewalidacja indywidualna - religia
ZAJĘCIA W SZKOLE PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY
Uczniowie w Szkole Przysposabiającej do Pracy uczestniczą w następujących zajęciach edukacyjnych:
Celem nauczania i wychowania w klasie przysposabiającej do pracy jest opanowanie przez uczniów prostych czynności praktycznych w zakresie gospodarstwa domowego, niezbędnych do przygotowania ich do dojrzałego życia
W klasie przysposabiającej do pracy uczniowie przygotowują proste potrawy, uczą się nakrywać do stołu, sprzątać, obsługiwać sprzęt gospodarstwa domowego oraz pielęgnować rośliny, w ramach swojej działalności prowadzą sklepik dla całej społeczności placówki .
Dzieci i uczniowie Zespołu Placówek Specjalnych w roku szkolnym 2019 / 2020
Obecnie do Zespołu Placówek Specjalnych uczęszcza 57 dzieci i uczniów. 2 dzieci objętych jest indywidualnymi zajęciami rewalidacyjno - wychowawczymi organizowanymi w ich domach rodzinnych. 12 dzieci jest objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju.
|
Poprawiony: wtorek, 04 lutego 2020 09:25 |